10 kilo afvallen met deze 5 tips

In Nederland neemt het aantal gevallen van overgewicht in rap tempo toe. Ruim de helft van alle mensen in ons land is te zwaar. Een groot deel daarvan heeft te kampen met een dusdanig ernstige vorm van overgewicht dat er van risico’s wordt gesproken. De gevolgen van overgewicht kunnen fataal zijn. Mensen kunnen buiten adem raken, hart- en vaatziekten krijgen en sneller buiten adem raken door een slechte conditie.

10 kilo afvallen zou dus een mooi streven zijn als jij je in bovenstaande beschrijving herkent. Maar hoe val je nu op een adequate manier 10 kilo af? In dit artikel geven we je 5 tips die je elk helpen 2 kilo af te vallen.

Tip 1: eet minder koolhydraten

Van koolhydraten word je dik. Veel mensen staan daar nauwelijks bij stil en eten het ene na het andere gerecht boordevol koolhydraten. Niet gek dus dat diverse gezondheidsinstanties zich ernstige zorgen maken.

Je zou voor jezelf al een wezenlijk verschil kunnen maken door minder koolhydraten te eten en te drinken. Vermijd daarom de volgende producten: producten op basis van graan (zoals brood en pasta, macaroni en spaghetti), rijstproducten en producten op basis van aardappels.

Tip 2: eet meer eiwitten

Waar je de koolhydraten moet zien te vermijden, kun je met een gerust hart eiwitten gaan eten. Hoe meer eiwitten je eet, hoe minder koolhydraten je zal nuttigen. Eiwitten hebben een spierherstellende en –opbouwende functie. Daardoor verbrand je ook nog eens extra energie. Dat werkt goed, want op die manier verdwijnt de vetmassa waar je bij staat. Eiwitten vind je in veel natuurlijke producten, die onbewerkt zijn. Vlees, vis en gevogelte zijn de perfecte voorbeelden van eiwitrijke producten, maar je kunt ook prima uit de voeten met noten en zaden, groenten en fruit en eieren. Er zijn veel gerechten te vinden op basis van eiwitten die je helpen om gemakkelijk 2 kilo (per maand!) af te vallen.

Tip 3: beweeg waar je maar kan

De meeste mensen huiveren alleen al bij het idee dat ze meer moeten gaan bewegen. En dat is jammer, want beweging is dé manier om af te rekenen met overgewicht. 10 kilo afvallen kan bijna niet zonder dat je meer gaat bewegen. Pas je alleen tip 3 toe? Weet dan dat je met iets meer beweging gemakkelijk tot wel 2 kilo per maand kunt verbranden. Beweeg dus door vaker de lift te pakken, een wandeling te maken en de auto niet te gebruiken.

Tip 4: intensieve krachttraining

Zijn we dan toch bezig over bewegen? Neem dan gelijk tip 5 mee. Niet om mee te beginnen, maar om te gebruiken als je iets meer beweging gehad hebt. Intensieve krachttraining stelt je in staat om alle spiergroepen in je lichaam te trainen en spiermassa te genereren. Het gevolg? Je verbrandt enorm veel energie en vet en maakt spieren aan. Daardoor kom je in korte tijd wel aan in gewicht, maar verbrand je vetmassa. Na een maand zal je vooral een daling in je gewicht zien, als je de overtollige kilo’s echt gaat verbranden en omzet in spieren.

Tip 5: neem voldoende rust

De laatste tip die je 2 kilo per maand kan schelen is misschien wel de meest prettige. Neem voldoende rust. Dat klinkt gek, maar uitrusten helpt bij het afvallen. Je moet dit dan wel combineren met sporten en voeding, zodat je ook iets meer doet. Maar de rust zorgt ervoor dat je gewicht afneemt en je lijf de kans krijgt om alle energie in goede banen af te breken en om te zetten in spiermassa. Rust behelst meer dan alleen slapen en nachtrust. Rust houdt ook in dat je op de dag een paar momenten voor jezelf pakt. Lees dan een boek, maak een wandeling en doe iets dat je hoofd leeg maakt. Je zal merken dat dit in korte tijd tot heel veel verschil kan leiden.

Conclusie

5 tips die je – mits goed uitgevoerd – steeds 2 kilo per maand op kunnen leveren. Je zal meer dan een maand bezig zijn om 10 kilo te verbranden, zeker als je gaat sporten en bewegen. Dat kost nu eenmaal wat meer tijd en heeft dus ook de nodige tijd nodig om te aarden. Maar naar verloop van tijd zal je bemerken dat het zeer effectief is.

 

Geen opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *